دریافت کارنامه خام آزمون

مدرسه فقهی اهل بیت علیهم السلام

مقدمه

از شاخصه های بارز فقه، گستردگی و تعمیم آن نسبت به همه شئون زندگی بشری است و در جامعه ای که رویکرد آن به دیانت و خداباوری است افراد می­کوشند تا وظایف خود را در هر زمینه آن گونه که بایسته و شایسته است انجام دهند و در این میدان که افراد در جستجوی وظیفه­اند سوالات فراوانی متوجه عالمان فقه می­شود و به خصوص تبیین مسائل مستحدثه  تلاش بیشتری را از  حوزه فقاهت می­طلبد . مرکز فقهی اهل البیت علیهم السلام با استعانت از درگاه خداوند متعال و در ظل توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و الشریف در جعهت توسعه و بالندگی فقه راستین تشیع و پاسخگویی به نیازهای فقهی زمان تحت اشراف حضرت آیت الله یثربی دامت برکاته در سال 1386 تأسیس گردید.

 سیاست ها و اهداف مرکز

  • تربیت طلاب مهذب، فاضل و کارآمد؛
  • تعمین آموزه های فقهی طلاب و آشنایی آنان با مباحث فقهی و اصولی جهت تقویت توان بکارگیری تراث علمی فقهای عظام در راستای حل مسائل فقهی؛
  • توسعه مهارت های پؤوهش و نگارش علمی و تمهید زمینه های لازم برای انجام تحقیقات در زمینه فقه و اصول
  • نشر کتب و مقالات علمی؛

مزایای مرکز

  • ارائه دروس تخصصی فقه و اصول
  • طراحی و اجرای فوق برنامه های علمی پژوهشی متناسب با علاقه و توانمندی طلاب جهت رشد علمی آنان
  • امکان استفاده از کتابخانه تخصصی فقه و اتاق کامپیوتر مرکز
  • آموزش کارگاهی پژوهش، نگارش علمی و چگونگی استفاده از نرم افزارها
  • آشنایی با حوزه های گوناگون در عرصه فقاهت جهت کاربردی کردن آموزه های فقهی
  • پایش مستمر وضعیت دروس فقه و اصول توسط استادان و مشاوران مرکز
  • فراهم آوردن زمینه مشارکت علمی-پژوهشی طلاب در حوزه های علمی فراروی هر گرایش
  • برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی
  • برگزاری کلاسهای ورزشی(فوتسال و رزمی)
  • پرداخت کمک هزینه تحصیلی.

معاونت آموزش

مبنای آموزشی این مرکز که براساس ایجاد روحیه اجتهادپروری پایه ریزی شده است بر اساس سبک حوزه سنتی می باشد؛ بدین نحو که در ضن پشتیبانی از طلاب مستعد برای حضور منظم در کلاس و مباحثات نسبت به ساماندهی وضعیت و نحوه پیشرفت تحصیلی طلاب اهتمام ویژه ای داشته و نسبت به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف ایشان نظارت دقیقی صورت می پذیرد.

برنامه آموزشی مرکز در دو دوره سطح عالی و سطح خارج تدوین شده که هر کدام از این دوره ها شش ساله تعیین گردیده است که در ذیل تفصیل این دو دوره بیان شده است:

سطح عالی

شامل مقطع سال هفتم تا سال یازدهم سطح بوده که طبق طرح جدید حوزه برنامه ریزی صورت پذیرفته است.

سطح خارج

شامل طلابی می شود که دروس سطح عالی خود را تکمیل نموده اند و در درس خارج و دروس تکمیلی شرکت می نمایند.

 برنامه آموزشی سطح عالی

برنامه دروس اصلی

طلبه مکلف است طبق طرح جدید حوزه در تمامی دروس پایه مربوطه شرکت کرده و ضمن مطالعه کامل به مباحثه آن نیز بپردازد. سه درس اصلی از دروس(یک فقه و یک اصول) در مرکز ارائه می گردد و طلبه نسبت به مابقی دروس ططبق ضوابط مرکز عمل خواهد کرد.

علت این نحوه برنامه ریزی آن است که لازم است در جهت ساماندهی و نظارت کافی بر رشد علمی طلاب برخی از کلاس ها به صورت محدود در مرکز برگزار شود و همچنین جهت استفاده دانش پژوهان از ظرفیت انتخاب آزاد اساتید و مطابق با شرائط آنان اجازه شرکت در برخی از کلاس های عمومی حوزه صادر شده است.

شیوه اجرای برنامه

  • برگزاری به طور متوسط 130 جلسه درسی یک ساعته در طول سال تحصیلی جهت هر درس(بدون محاسبه کلاس دروس جنبی)؛
  • حداکثر طلاب شرکت کننده در هر کلاس 15 نفر می باشد؛
  • طلبه موظف است وظایفی که از طرف معاونت آموزش مرکز ابلاغ می گردد از قبیل؛ شرکت در کلاس مشاوره، مباحثه، تحقیق و مطالعه و... را اجرا نماید؛
  • ارزیابی مستمر برنامه درسی طلاب؛

 برنامه دروس جنبی

با توجه به نیاز طلاب در رابطه با بهره­مندی کافی از علوم تخصصی دینی در کنار دروس اصلی، دروس دیگری نیز گنجانده شده است؛ لیکن با توجه به عدم زمان کافی جهت اجرای این برنامه در طول ایام عادی از برخی ایام سال از قبیل: پنجشنبه­ها، ایام تابستان، تعطیلات مناسبتی و.. جهت اجرای آن برنامه ها استفاده می گردد؛ روش اجرای این برنامه ها به صوت کارگاه های مقطعی، اردوهای علمی، دوره کوتاه مدت و... تعریف گردیده است؛ عناوین دروس در پیوست ذکر می گردد.

برنامه آموزشی سطح خارج

با توجه به اهمیت دوره خارج در پرورش روحیه اجهاد، این مرکز با توجه به میزان زمانی که این دسته از طلاب می توانند در طول روز به این امر اختصاص دهند سه دوره تعریف کرده است:

الف)دوره عمومی

این دوره شامل طلابی می گردد که صرفا قصد حضور و استفاده از درس خارج را دارند و در عین حال مکلف هستند ضمن حضور منظم در درس نسبت به ارائه تقریرات(به صورت دوماه یکبار) و ارائه مقاله(درقسمت پژوهشی مطرح می­گردد)اقدام نمایند؛ دروس این دوره روزانه دو ساعت بوده که شامل یک ساعت درس فقه و یک ساعت درس اصول می باشد؛ جزئیات و مشروح برنامه دوره در جدول پیوست ذکر شده است.

ب)دوره تخصصی

دوره تخصصی به دوره­ای اطلاق می گردد که طلاب قصد تمرکز بر مسائل فقهی و اصولی و بهره­مندی از یک برنامه کامل در این زمینه را داشته باشند؛ در این دوره علاوه بر کلاس دروس خارج فقه و اصول ود یگر تکالف دوره عمومی، طلابملزم به شرکت در دیگر برنامه های علمی وپژوهشی مرکز می باشند؛ جزئیات و مشروح برنامه دوره در جدول پیوست ذکر شده است و شرح اجمالی وظایف دانش­پژوهان در ذیل بیان گردیده است.

ب1: گروه­های علمی

در این دوره در کنار دروس اصلی دروس مشاوره فقه واصول نیز گنجانده شده که طلاب ملزم به شرکت در لجنه های علمی می باشند؛ به عبارت دیگر طلاب تحت نظر یک کارشناسی علمی به جهت بسط مباحث و ارتقاء روحیه استادورزی به مباحثه و تحقیق می پردازند؛ این لجنه­ها در قالب هفت الی ده نفر تشکیل می­شود.

ب2: کلاس راهنمای اصول

به جهت اهمیت و جایگاه اصول فقه در واکاوی مسائل فقهی کلاس جداگانه­ای تحت عنوان کلاس راهنمای اصول طراحی گردیده که با بهر­مندی از اساتید فاضل حوزه به رصد و موشکافی دقیق در این زمینه پرداخته می­شود؛ این کلاس در قالب بیست نفر و در خود مرکز برقرار و طلاب دوره تخصصی ملزم به شرکت در آن می­باشند.

ب3: کلاس­های تخصصی

در این دوره طلاب ملزم به شرکت در برخی کلاس­های تخصصی مورد نیاز می باشند که طلاب در روزهای پنجشنبه و ایام فراغت تحصیلی ملزم به شرکت در آن می­باشند؛ عناوینی همچون: مباحث کلم و اعتقادات، مباحث مربوط به حدیث شناسی و رجال، آموزش روش پژوهش و تحقیق فقهی و ... از سرفصل­های مربوط به این دوره می­باشد.

ب4: نگارش کارنوشت

نگارش کارنوشت به صورت ماهیانه حول یک موضوع فقهی یا اصولی مربوط به مسائل مطروحه در دروس می­باشد؛ متن کارنوشت باید در قالب استاندارد و حداقل سه صفحه A4باشد که توضیحات تفصیلی در بخش پژوهش ذکر می­گردد.

ب5: نگارش مقالات علمی

در هر ترم تحصیلی طلاب موظف به ارائه یک مقاله علمی در زمینه فقه و اصول می­باشند که وزانت علمی آن باید مورد تأیید کارشناسی شورای آموزش قرار گیرد؛ در صورت صلاح­دید از مقالات برتر تجلیل شده و در مجله تخصصی مرکز چاپ می­گردد.

ج)دوره ویژه

این دوره جهت آموزش و تربیت طلاب مستعدی است که خواهان صرف ساعات بیشتری جهت فعالیت آموزشی و پژوهشی در مرکز می­باشند؛ این دسته از طلاب علاوه بر اینکه به صورت خاص در زمینه فقه و اصول فعالیت دارند به طور ویژه، برخی از دروس مورد نیاز تخصصی را نیز می­گذرانند؛ به طور کلی طلاب این دوره باید روزانه حدود هشت ساعت در مرکز فعالیت آموزشی و پژوهشی داشته باشند؛ در این دوره در کنار دروس اصلی و مشاوره فقه و اصول، راهنمای درس اصول و کلاس­های ویژه در نظر گرفته شده است؛ میزان نظارت بر دانش­پروهان این دوره به صورت مستمر و دقیق صورت می­پذیرد و در پایان هر ترم ضمن اخذ آزمون کتبی، آزمون شفاهی جهت بررسی روند کیفی رشد علمی آنها برنامه­ریزی گردیده است؛ بنای این مرکز بر آن است که این دسته از طلاب پس از سپری نمودن دوره به صورت محقق یا استادیار در مجموعه مشغول به فعالیت علمی شوند.

جزئیات و مشروح برناه دوره در جدول پیوست ذکر شده است.

عناوین دروس مورد نیاز طرح ویژه به طور اجمال به شرح ذیل است:

الف) دروس تخصصی

  1. حدیث شناسی و رجال
  2. متن­خوانی تخصصی
  3. تبیین اصطلاحات فقه و اصول
  4. روش استنباط
  5. مکاتب فقهی
  6. قواعد فقه و اصول
  7. روش تحقیق
  8. مهارتهای نگارش پایان­نامه

 

ب)عناوین تخصص­های کاربردی و نرم­افزاری

  1. آموزش استفاده از نرم­افزارهای نور(در دوسطح)
  2. آموزش تایپ
  3. آموزش فیش­برداری
  4. آموزش ورد و وان­نوت
  5. آموزش پاورپوینت

آیین نامه حضور و غیاب

سطح خارج

  1. برنامه برگزاری کلاس طبق روال معمول حوزه علمیه قم می­باشد
  2. حضور طلاب محترم در تمای جلسات درسی و برنامه آموزشی که از طرف مرکز به عنوان برنامه درسی اعلام می­گردد الزامی است.
  3. کلاس فقه در صورت ورود به کلاس تا 8:25 دقیقه حاضری و بعد از آن غیبت محسوب می­شود
  4. کلاس اصول در صورت ورود به کلاس تا 9:20 دقیقه حاضری و بعد از آن غیبت محسوب می گردد.

تبصره:

رعایت مقررات ویژه­ای که استاد با هماهنگی آموزش مرکز برای کلاس خود در نظر می­گیرد الزامی است.

ترک کلاس، حکم تأخیر را دارد و مشمول ماده قبل است

  1. در هر مباحثه حضور بعد از ده دقیقه غیبت محسوب می­گردد.

تبصره: زمان هر مباحثه یک ساعت می­باشد

  1. برای مرخصی و عدم حضور، هماهنگی با آموزش مرکز لازم است و در موارد استثنایی که اجاره قبلی ممکن نیست، طلاب محترم باید در اولین فرصت نسبت به توجیه غیبت خویش اقدام کنند.

تبصره: تشخیص عدم امکان اخذ اجازه قبلی بر عهده معاونت آموزش مرکز می­باشد

  1. غیبت غیرموجه موجب تذکر شفاهی در مرحله اول و تذکر کتبی همراه با درج در پرونده در مرحله دوم می شود و در مرحله سوم پرونده جهت بررسی و اتخاذ تصمیم مقتضی به شورای مرکز ارجاع می گردد.

تبصره: تشخیص موجه یا غیر موجه بودن غیبت با معاونت آموزش مرکز است

  1. در صورتی که مجموع ساعات غیبت موجه و غیر موجه در یک دوره آموزشی از یک سوم مجموع ساعات برنامه درسی بیشتر شده پرونده جهت تصمیم آموزشی مقتضی به شورای آموزش ارجاع می­گردد.
  2. ملاک در محاسبه غیبت فرم­های حضور و غیابی است که به تأیید آموزش مرکز رسیده باشد.
  3. مرخصی تبلیغی جهت طلاب محترم طبق ضوابط در هر سال با در نظر گرفتن شرائط ابلاغ می گردد.
  4. عدم حضور در امتحان هر درس به منزله گرفتن نمره صفر در آن درس می­باشد و لازم است در امتحان تجدیدی آن درس شرکت نماید.

 

آیین نامه کلاس راهنما

تعریف کلاس راهنما

کلاسی است در راستای تقویت آموخته های درسی که با اهداف ذیل برگزار می­گردد؛ بنابراین کلاس راهنما، درس مستقلی در کنار دروس آموزشی دوره سطح و خارج محسوب نمی­شود.

اهداف

مهم­ترین اهداف کلاس راهنما عبارت است از:

  1. کمک به فهم صحیح و دقیق متن آموزشی؛
  2. تکمیل و تعمیق مطالب درسی؛
  3. تقویت مهارت طلاب جهت استفاده سریع، دقیق و آسان از کتاب­های مربوط به متون درس؛
  4. ارتقاء توانایی فکری و ذهنی طلاب در فرایند یادگیری.

ضوابط

  1. کلاس راهنما هم­پاو متعاقب درس اصلی پیش می­رود؛

تبصره: حداکثر فاصله کمّی کلاس راهنما از کلاس درس یک هفته می­باشد؛ بدین منظور دسته­بندی مطالب و پرهیز از طرح مطالبی که از درجه اهمیت کمتری برخوردارند ضروری می­باشد؛

  1. برخی از دروس دارای کلاس راهنما است که لزوم برگزاری آن به تأیید شورای علمی بستگی دارد؛
  2. کلاس راهنمابه لحاظ عمق مطالب، متناسب با سطح علمی طلاب می­باشد؛
  3. چنانکه طلاب کلاس راهنما بیش از پانزده نفر باشد، کلاس دوم تشکیل می­شود؛

در غیر صورت فوق برگزاری کلاس دوم راهنما با صلاح­دید شورای علمی بلامانع می­باشد؛

  1. کلاس راهنما براساس«اصل شاگرد محوری»توسط استاد مدیریت می­شود؛
  2. زمان کلاس راهنما یک ساعت آموزشی است.

وظایف مرکز

  1. تعیین سرفصل­هایی از دروس هر پایه که نیازمند به بحث و بررسی بیشتر در کلاس راهنما است؛
  2. نظارت و ارزیابی مستمر کلاس راهنما؛

تبصره: تعیین استاد راهنما به پیشنهاد شورای علمی جهت تعیین سرفصل­های مذکور و اعمال نظارت و ارزیابی و انتقال آن به شورای علمی ضروری است.

  1. توجیه اساتید راهنما و طلاب نسبت به اهداف، ضوابط و وظایف کلاس راهنما به منظور ایجاد وحدت رویّه؛
  2. تشویق طلاب به نحو مقتضی.

 

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

ارسال نظر به عنوان میهمان
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
متن نمایش داده شده در تصویر زیر را تایپ کنید