دریافت کارنامه خام آزمون

مدرسه عالی خاتم الاوصیاء

بسم الله الرحمن الرحیم

دیباچه

مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف با استعانت از خداوند متعال در سال 1388 تحت اشراف حضرات آیات علی اکبر رشاد و ابوالقاسم علیدوست تاسیس شد. این مدرسه با تاکید بر آرمان تحول خواهی در حیطه برخی محدودیت‌های قابل درک، و به منظور تاسیس الگویی برای تحول در آموزش فقه تاسیس شد.

طلاب ورودی این مدرسه فارغ التحصیلان پایه ششم حوزوی هستند که برای گذراندن دروس رسائل و مکاسب و کفایة به این مدرسه وارد می‌شوند و قرار است که تا پایان دوره خارج در این مدرسه صرفا مشغول به تحصیل باشند و آزمون‌‌های رسمی‌ ایشان تحت برنامه امتحانات مرکز مدیریت حوزه علمی‌ه قم انجام می‌ گیرد.

برنامه‌‌های مدرسه

مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف در چارچوب اجتناب از فعالیت محوری و تاکید بر هدف محوری روی ن‌هاده است ابتدا الگوی طلبه موفق را طراحی و سپس برای رساندن طلاب مدرسه به همان الگوی مد نظر، برنامه‌‌های لازم را طراحی کرد نه یک برنامه بیشتر و نه یک برنامه کمتر. بر این اساس اهم برنامه‌‌هایی که در مدرسه ارائه می‌شود عبارت است از:

1. ورودی و گزینش

1-1امتحان و تست کتل

ورودی مدرسه مانند مدارس دیگر با یک امتحان کتبی شروع می‌‌شود سپس با یک امتحان شفاهی ادامه می‌‌یابد. کسانی که از این دو امتحان موفق بیرون آمده باشند در یک تست کتل و مصاحبه ورودی شرکت داده می‌‌شوند تا میزان علاقمندی آنان به دروس فقهی و می‌زان جذابیت دروس فقهی برای آنان مشخص شود. پس از تست کتل کسانی که تایید شده باشند در مدرسه ثبت نام می‌‌کنند اما تا سه ماه‌ه اول سال به صورت آزمایشی در مدرسه حضور دارند و در صورت موفقیت در امتحانات تثبتی، به عنوان طلبه رسمی‌ مدرسه پذیرفته می‌‌شوند.

2-1گزینش مستمر

طرح گزینش مستمر، یک طرح مدیریتی است که مجموع فعالیت‌‌ها و مشارکت‌‌های پرورشی، پژوهشی و آموزشی یک طلبه را در یک سال به صورت خلاصه در یک صفحه نشان می‌‌دهد و استمرار حضور طلبه در مدرسه به رضایت آمیز بودن همان گزینش مستمر بستگی دارد.

2. آموزش

مدرسه خاتم مانند دیگر مراکز تخصصی وسیعترین بخش آموزش را به درس رسائل و مکاسب و کفایه اختصاص داده است. با این حال مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف در کنار آموزش این سه درس، بر آموزش‌‌های مکمل دیگری تاکید می‌‌کند تا از آن طریق؛ مسیر آرمان تحولخواهی را بپوید. یکی از هدف‌‌های آموزش‌‌های مکمل این است که طلبه‌ای تربیت شود که در عین احاطه‌ی کامل بر تراث فقهی امامیه و روش فقه جواهری، احساس مسئولیت کافی و توانایی کافی برای ورود به عرصه‌‌های نوپیدا را نیز داشته باشد و به نظریه‌ پردازی کاربردی برای عرصه‌‌های مختلف نظام اسلامی‌ نیز علاقمند باشد.

1-2استفاده طلاب از حوزه آزاد

جهت استفاده طلاب از تمامی‌ ظرفیت‌‌های حوزه، مدرسه اجازه حضور طلاب در دروس آزاد را با شرایطی از جمله تأیید استاد حوزه آزاد توسط مدرسه ، حضور حداقل 5 نفر از طلاب مدرسه تا پایان سال تحصیلی وتعهد استاد حوزه آزاد به حضور هفته‌ای یک جلسه برای کلاس مذاکره و پویش در مدرسه، داده است:

2-2آموزش‌‌های مکمّل

1-2-2آموزش‌‌های مکمل علمی‌

1-1-2-2حلقه ‌های پویش

حلقه پویش حلقه‌ای است که برای یک درس هفته‌ای یکبار برگزار می‌‌شود و طلاب با استادشان درباره حاشیه‌‌هایی که بزرگان عرصه فقاهت بر متن درسی آن هفته‌شان زد‌ه‌اند، بحث می‌‌کنند. هدف از این حلقه‌‌ها این است که نگاه انتقادی طلاب به دیدگاه‌‌های مولّف کتاب درسی تقویت و خلاقیت آنان شکوفا شود و هیمنه کتاب درسی که غالبا در مقام آموزش، فراگیران کتب درسی را می‌‌گیرد، آنان را از امکان نقد کتاب درسی و نوآوری و خلاقیت نومید نکند.

مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف در صدد است سال به سال به این هدف نزدیکتر شود به همین دلیل، هر سال جزوه‌‌های موجود را ارتقا می‌‌دهد. نکته برجسته و متمایز در مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف این است که، انتخاب این حاشیه‌‌ها را با الگوی خاصی به صورت هدفمند انتخاب کرده و در قالب جزوه‌‌هایی در اختیار طلاب قرار داده است. لازم به ذکر است که جزوه‌‌های مدرسه، مانع از فعالیت اساتید در ارائه حواشی بهتر نخواهد بود.

این کلاس برای هر درس حداقل یک ساعت در هفته برگزار می‌‌شود و افزایش زمان به اتفاق نظر استاد و طلاب وابسته است.

2-1-2-2حلقه‌‌های پایش و مذاکره

توهّم یادگیری، با اقناع کاذب استاد و فراگیر، آنان را از یادگیری واقعی بازمی‌دارد. حلقه‌‌های پایش و مذاکره، حلقه‌‌هایی است که برای هر درسِ یک هفته‌ای، یک بار برگزار می‌شود و هدف از آن این است که طلاب از طریق طرح پرسش‌های خود در محضر استادشان نقاط ابهام موجود در متن درس آن هفته را مرور و استاد نیز با به پرسش گذاشتن نقاطِ حسّاسترِ درسِ آن هفته، میزان توفیق خود در یاددهی و توفیق فراگیران در یادگیری را پایش کند.

تبصره: زمان لازم برای این حلقه‌‌ها یک ساعت در هفته و برای هر درس بوده که با اختیار طلاب و استاد قابل افزایش است.

3-1-2-2طرح کتاب خوانی "کتاب من"

کتاب‌هایی که در این طرح به مطالعه گذاشته می‌شود به آموزش‌های مکمل مربوط می‌شود. روش اجرای این طرح، ارئه کتاب‌های علمی‌ تأیید شده توسط مدرسه جهت مطالعه و سپس کلاس رفع اشکال و اجرای امتحان از آن می‌باشد. برخی از کتب معرفی شده در این طرح عبارت‌اند از: ادوارشناسی تاریخیِ فقه فریقین، قواعد فقهیه، تاریخ اصول فقه فریقین، فقه و عقل، فقه و عرف و ....

تبصره: زمان در نظر گرفته شده برای مطالعه کتاب‌ها ایام تعطیلات می‌باشد.

2-2-1-4 دوره‌های فشرده

آموزش فشرده موضوعاتی که برای اطلاعات عمومی‌ طلاب ضروری است در دور‌ه‌ای تعبیه شده که در تعطیلات دهه آخر صفر برگزار می‌گردد. برخی از عنوان‌ها عبارتاند از: و‌هابیت شناسی، مهدویت، عرفان‌های کاذب و...

2-2-1-5 حلقه رشد

برخی از کسانی که در آزمون ورودی مدرسه پذیرفته نمی‌شوند کسانی هستند که ضعف قابل توجهی نداشته‌اند فقط به خاطر محدودیت ظرفیت مدرسه در رقابت خوب با خوب‌تر کنار نهاده شد‌ه‌اند اما برخی دیگر نسبت به آموزش شش ساله قبلشان واقعا مشکلات علمی‌ قابل توجهی دارند. مدرسه از باب احساس مسئولیت درباره کاستی‌های حوزه، غالبا به گروه دوم و گاهی هم به برخی از افراد گروه اول پیشنهاد می‌کند که به جای ورود به برنامه‌‌های مدرسه که شاید برایشان دشوار باشد، به یک دوره موقت جُبرانی به نام حلقه رشد، وارد شوند و با بهره‌گیری از اساتید و امکانات مدرسه به رشد قابل قبولی برسند و پس از اتمام موفقیت آمیز آن دوره، مدرسه پذیرش طلاب حلقه رشد را تضمین نموده است.

این طرح، افزون بر احیای پدیده‌ی مواسات و اخوت اسلامی‌ در عرصه آموزش، موجب شده است برخی استعداد‌های بالقوه که سرمایه‌‌های حوزه بود‌ه‌اند، از پرتگاه سقوط علمی‌ نجات یابند.

2-2-1-6 پیشینه

این برنامه که در قالب دوره فشرده آموزشی و چند روز قبل از شروع سال تحصیلی اجرا می‌شود اهداف زیر را دنبال می‌کند:

الف) طرح برخی از مباحث پیش نیاز دروس سال تحصیلی آتی

ب) جمع بندی مباحث سال گذشته جهت تقویت حضور ذهن طلاب

ج) ارائه یک برنامه علمی‌ در بعد مسائل روز جهت ایجاد انگیزه در طلاب

د) ارتباط یکی از اعضای شورای عالی با طلاب و ارائه تذکرات لازم به آن‌ها

ه) رفع اشکال نسبت به دروس باقیمانده از سال گذشته که توسط طلاب در تابستان مطالعه شده است.

و) رفع اشکال نسبت به کتاب‌های ارائه شده در طرح کتاب من

7- 8- 2- 2فعالیت‌های فوق برنامه در آموزش

این فعالیت‌ها بصورت اختیاری برای طلاب مدرسه و با تقاضای آنان صورت گرفته که شرح آن در زیر می‌آید:

الف) کلاس‌های تعمیقی دورس:

این کلاس‌ها بر محور سؤالات عمیق ناظر به متن دروس ادراه می‌شود. سؤالات مذکور شامل مسائل مربوط به درک متن، تحلیل استدلال‌ها، نقض و ابرام‌ها، کشف نقاط کلیدی متن، حل چالش‌ها و تناقض‌های کلام مؤلف در دروس متفاوت می‌باشد هدف از این کلاس‌ها تحریک ذهن مخاطبین و تقویت دقت آنان در ورود به متن درسی،طراحی سؤالات و کاوش برای یافتن پاسخ‌های متناسب می‌باشد.

ب) حلقه ‌های نگاه جامع

این برنامه به هدف مدیریت منطقی یک بحث و تفکیک مبادی تصوریه و تصدیقیه، تنقیح محل نزاع، تحلیل اقوال، استدلال‌ها و کشف نقاط تلاقی استدلا‌های مؤلف و رقیب و ضبط نکات کلیدی و قابل کاربرد در مباحث متفاوت طراحی شده است. گردانندگان این حلقه‌‌ها طلاب زبده سطوح بالا و فارغ التحصیلان مدرسه‌اند که البته توسط استاد مربوطه تغذیه فکری می‌شوند.

ج) حلقه روش شناسی اجتهاد مؤلفین:

این کلاس به هدف کشف روش ورود به مسائل و حل آن‌ها توسط مؤلف و ایجاد یک نظم منطقی در آن می‌باشد. کشف مبانی و نحوه نظمدهی به ادله، نگاه مؤلف به چالش‌های علم مورد نظر و چگونگی حل آن‌ها از مباحث مهم در این کلاس‌ها می‌باشد.

د) حلقه روش شناسی استظهار مؤلفین:

در این کلاس مناشئ ظهور‌های ادعائی توسط مؤلفین و عوامل نقش گذار در ظهور و چگونگی حل چالش‌های رویاروی ظواهر ادله توسط مؤلف و بالاخره کشف یک نظام در رسیدن به ظهور یک متن مورد توجه قرار می‌گیرد.

2-2-2آموزش‌های مکمل مهارتی

بر اساس الگوی طلبه موفق که در مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف طراحی شده است، طلبه برای آن که در ایفای وظایف طلبگیاش قرین کامی‌ابی باشد، افزون بر دانش‌هایی که کسب می‌کند باید مهارت‌هایی نیز داشته باشد. برخی از مهارت‌هایی که در این مدرسه ارائه می‌شود عبارتاند از:

کارگاه‌‌های روش تحصیل (استانداردسازی فرایند یادگیری)

کارگاه‌‌های مشاوره

کارگاه مهارت مقابله با وسواس

کارگاه مهارت انتخاب همسر

کارگاه مهارت‌های ارتباط با همسر

کارگاه مدیریت زمان

کارگاه روانشناسی عمومی‌

کارگاه مهارت‌های روانشناختی تبلیغ

کارگاه مهارت‌های تربیت فرزند

این مراحل در سال‌های گذشته اجرا شده و زمان آن تعطیلاتی مانند دهه آخر ماه صفر است.

3-2-2آموزش مکمل بینش افزایی

ارتقاء سطح بینش طلاب در امور اجتماعی، سیاسی و ... و توسعه دائره اطلاعات عمومی‌ آن‌ها نسبت به جامعه و نیاز‌های آن در راستای تبدیل یکایک آنان به عنصری فعال و هدفمند مورد توجه مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد و برای این منظور جلساتی در طول سال مخصوصا در دهه فجر اجرا می‌نماید.

4-2-2آموزش مکمل نهج البلاغه

کتاب شریف نهج البلاغه کتابی است که حاوی موضوعات مختلف اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی می‌باشد می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در ناحیه سنت پژوهی به طلاب اعطاء نماید.

مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف تدریس موضوعی این کتاب را در راستای هدف فوق بعنوان یک امر ضروری گرفته است. تجربه سال به سال این برنامه ما را به برگزاری بهتر راهنمایی نموده و امید است که به وضع اید‌ه ال نائل شویم.

لازم به ذکر است که این برنامه یک ساعت در هفته را به خود اختصاص داده است.

3. پژوهش

شاخه سوم از شاخه‌‌های فعالیت مدرسه شاخه پژوهش است. هر چند دوره سطح دور‌های است که هنوز طلبه به بلوغ آموزشی کافی برای ورود به عرصه پژوهش دست نیافته اما مدرسه بر آن است که با ارائه برنامه‌‌های خاصی بینش طلبه را نسبت به پژوهش بویژه پژوهش در ساحت‌های نوپیدا تغییر و او را نسبت به این مقوله علاقمند و توانا بکند. به این منظور برنامه‌‌های زیر ارائه می‌شود.

1-3نشست‌های علمی‌

هدف از این نشست‌ها این است که طلبه بداند به وسیله داده‌های مکاسب و رسائل و کفایه می‌توان به برخی ساحت‌های نوپدید وارد شد و مسائل نوپیدای نظام و جامعه جهانی را با شیوه‌‌های فقهی حل و فصل کرد. در حقیقت این طرح می‌‌خواهد طلبه را عمیقا به این باور برساند که بین مسائلی در ساحت‌های نوپیدا، داده‌های دانش فقه و اصول و مسئولیت طلبگی او یک ارتباط جدی وجود دارد.

برای رسیدن به این هدف دو برنامه مهم ارائه می‌شود: یکی از آن‌ها، نشست‌های علمی‌ و دیگری نقد مقالات (که در ادامه به آن اشاره خواهد شد) است. در هر سال تحصیلی تقریبا حداکثر 4 نشست علمی‌ برگزار می‌شود که در آن نشست، یک محقق که در یک ساحت نوپیدای فقهی متمحض و متخصص است دعوت می‌شود تا هم جنبه مسالگیِ(Problematic) موضوع مورد بحث را به خوبی توضیح دهد و هم جنبه مفید و کاربردی بودن آن را به روشنی بیان کند و هم توضیح دهد که دادههای دانش فقه و اصول فقه چگونه در حل این مسأله تاثیر می‌نهد. برای افزایش مشارکت طلاب در این نشست‌ها، مقالات کوتاه و گویایی از پیش در اختیار طلاب قرار می‌گیرد و آنان قبل از نشست به خواندن این مقالات ترغیب و الزام می‌شوند تا حضور مفیدتر و معنادارتری در نشست داشته باشند؛ از این قبیل نشست‌ها مواردی با این قبیل عنوان‌ها برگزار شده است: «نشست مالکیت فکری، نشست ماهیت پول، معاملات بانکی سلف، انفال و سرمایه‌‌های طبیعی بر محوریت کتاب مکاسب و ....»

2-3نقد مقالات

"نقد مقالات" نیز مانند نشست‌ها برنامه دیگری است که موجب می‌شود طلبه نحوه ورود دانش فقه به ساحت نوپیدا را تجربه کند. دراین برنامه متناسب با ماده درسی فقهی که طلبه در حال یادگیری آن است یک مقاله‌ی منتشر شده با استاندارد‌های علمی‌ پژوهشی، انتخاب می‌شود و در یک جلسه استاد سعی می‌کند برای فراگیرانش توضیح دهد که آیا نویسنده با داده‌های دانش فقه توانسته است مساله را به خوبی حلّ کند یا نه؟ برای این منظور مثلا برای طلبه‌ای که در حال یادگیری کتاب البیع است، مقاله‌ای در باره مالیت خبر‌های تولید شده به وسیله خبرگزاری‌ها و مالکیت آن، بررسی می‌شود برای طلبه‌ای که مباحث ضمان را خوانده است مقاله‌ای درباره اضرار به محیط زیست و نقش قاعده اتلاف و تسبیب در ضمان اضرار به محیط زیست بررسی می‌شود و ... این برنامه در برخی کلاس‌ها اجرا شده و امیدواریم بتوانیم در تمامی‌ کلاس‌ها اجرا نماییم.

3-3فلسفه‌‌های مضاف

علومی‌ مانند ادبیات و منطق و اصول و ... هستند که هر کدام دست کم یک دوره آموزش داده شده است و تاثیر مهمی‌ نیز در اجتهاد دارند. مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف برای سازماندهی یافته‌‌های علمی‌ طلاب (ترغیب به کمیل آن یافته‌‌ها در صورت نیاز) دوره‌‌های کوتاه مدتی تحت عنوان فلسفه ‌های مضاف برگزار می‌کند که در این دوره ‌ها به رئوس ثمانیه علوم مورد نظر و مباحثی دیگر نگاهی درجه دو می‌شود. از این نمونه درس‌ها می‌توان به فلسفه علوم ادبی، فلسفه حدیث، فلسفه فقه، فلسفه لغت، فلسفه کلام و .... اشاره نمود.

این برنامه باعث می‌شود که علاوه بر اعطای نظمی‌ جامع نسبت به علوم، با ارائه اطلاعات مربوط به آن‌ها، انتخاب مسیر علمی‌ آینده خود کمک نمایند. پرواضح است که در این می‌ان نقش برخی از این علوم در اجتهاد روشن می‌شود مثال این مطلب در فلسفه کلام، تفسیر و ادبیات هویداست.

لازم به ذکر است که برای هر پایه درسی در طول سال سه عنوان از فلسفه ‌های مضاف تعبیه شده که در روز‌های پنجشنبه به مدت دوساعت اجرا می‌شود.

3-4 نکوداشت

برای معرفی شخصیت‌های مهمی‌ مانند شیخ اعظم انصاری و محقق خراسانی که آثار آن‌ها در دروس سطح تدریس می‌شود نکوداشت‌های سالیان‌های برگزار می‌شود که هدف از این نشست‌ها آشنا کردن طلاب با شخصیت علمی‌ و اجتماعی و سیاسی نویسنده کتب درسی حوزه است تا از طریق فهم شخصیت مولِّف به فهم دقیقتری از مؤلَّف دست یابند. در نکوداشت‌های برگزار شده افزون بر شیخ اعظم و محقق خراسانی به محققانی که دیدگاه‌‌های آنان در دروس خارج نیز مطرح می‌شود چشم داشته‌ایم. نکوداشت شیخ عبدالکریم حائری از همین باب برگزار شده است.

5-3 کارگاه روش تحقیق

حل روشمند مساله یکی از مهمترین دغدغه‌‌های آموزشی مدرسه است. برای رسیدن به این هدف راهبرد‌هایی اندیشیده شده است؛ یکی از آن‌ها ارائه کارگاه‌‌های روش تحقیق در مدرسه است. در برگزاری این کارگاه‌‌ها اهداف دیگری از جمله نزدیک کردن ذهن و زبان طلاب به استاندار‌های ج‌هانی تحقیق نیز مدنظر است.

این کارگاه در سال پایانی دوره سطح برگزار می‌گردد و طلاب را جهت ارئه پایان نامه و پژوهش‌های علمی‌ کمک می‌نماید.

6-3گزارش نویسی

مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف سنت حسنه تقریر نویسی برای دروس اساتید را به صورت استاندارد و با اهداف آموزشی و پژوهشی خاصی ارتقاء داده و از دل آن مقوله، گزارش نویسی را استخراج کرده است. در گزارش نویسی بر اساس شیوه نامه‌ای که در مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف طراحی شده است، طلاب به جای تقریر کلمه به کلمه درس استاد (که حالت املا دارد) با بازآفرینی درس استاد بر اساس طرح خودشان و تکمیل منابع و بازتبیین خودیافته‌ی استدلال‌های درس می‌پردازند. در گزارش نویسی افزون بر تعمیق درس، تقویت روحیه انتقادی، تفکر خلاق و قلم و نگارش طلاب نیز به مثابه یک هدف جدی، مد نظر است.

این برنامه فعلا به صورت اختیاری برای طلاب علاقمند برگزار می‌گردد.

7-3شرکت در نشست‌های علمی‌ خارج از مدرسه

در برخی موسسات کنفرانس‌ها یا نشست‌های علمی‌ متناسب با اهداف طلبه‌‌ها برگزار می‌شود که شرکت داشتن طلاب گاه حتی به قیمت تعطیل کردن یکی دو ساعت از درس‌های رسمی‌ ارزش دارد. بدین منظور طلاب برای شرکت دراین نشست‌ها اعزام می‌‌شوند. از این موارد شرکت طلاب در نشست فقه هسته‌ای و همایش ملی فقه هنر (تهران و قم) و برخی نشست‌های دیگر بوده است.

8-3بازدید از موسسات و شخصیت ‌های پژوهشی

برخی موسسات آموزشی و پژوهشی هستند، که بازدید طلاب از آن‌ها ممکن است موجب ارتقای امیدواری آن‌ها به اهداف پژوهشی شان شود و از سوی دیگر موجب آشنایی طلاب با مسائل سیاسی اجتماعی و مشکلات نظام اسلامی‌ که حل آن‌ها در دستور کار این مراکز است، می‌گردد. در این زمینه بازدید طلاب از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه انجام شده و بازدید از مراکز دیگری مانند بازدید از مرکز تحقیقات مجلس شواری اسلامی‌ نیز در دستور کار است. افزون بر موسسات و مراکز تحقیقاتی، شخصیت‌هایی نیز هستند که آشنایی و ملاقات با آن‌ها می‌تواند تاثیر مستقیمی‌ بر رشد علمی‌ یا بینشی طلاب داشته باشد. از جمله شخصیت‌هایی که ملاقات با آن‌ها انجام شده می‌توان به آیات عظام نوری همدانی، صافی گلپایگانی و ... اشاره کرد.

4. پرورش

1-4 اخلاق

1-1-4حفظ و ارتقای کرامت نفس

بر اساس سخن نورانی امام ‌هادی علیه السلام (من ‌هانت علیه نفسه فلا تامن شره؛ تحف العقول)، کرامت نفس انسانی بنیادیترین عنصری است که تربیت پذیریِ تربیت پذیران بر روی آن پایه گذاری می‌شود. مدرسه عالی خاتم الاوصیاءعجل الله تعالی فرجه الشریف در بخش اخلاق، نخستین گام را به حفظ و ارتقای کرامت نفس طلاب اختصاص داد. بدین منظور"اصل اخلاقی ـ اجرایی" مهمی‌ را در مدرسه پی ریزی کرد که بر اساس آن هر گونه بی احترامی‌ به طلاب اکیدا، حتی با وضع قانون و مصوبه، ممنوع است به طوری که مدیر مدرسه حتی در حین اخراج کردن یک طلبه هم از مودبانه ترین و فروتنانه ترین تعابیر بهره می‌گیرد در برخی موارد طلاب اخراجی مدرسه، پس از اخراج هنوز از مبلغان و مروجان ذکر جمیل مدرسه بود‌ه‌اند!

یکی از نمونه‌‌های احترام به کرامت نفس طلاب، اعتماد به اظهارات آنان است. اعتماد مدرسه به صداقت طلاب، در حدی است که نه تنها حضور و غیابشان در نمونبرگ‌های هفتگی به صورت خوداظهاری از خود آنان دریافت می‌شود بلکه حتی تشخیص موجه بودن یا نبودن غیبت‌هایی که خودشان ثبت کرد‌ه‌اند نیز بر عهده خودشان می‌باشد و مدرسه در تشخیص منصفانه، آنان را کمک می‌کند.

چنان که مسئولان مدرسه از نزدیک دید‌ه‌اند، گاه مصاف نفس و عقل طلبه‌‌ها، در آوردگاه اخلاقی زیبایی که همین مرحله‌ی موجه یا ناموجه دانستن غیبت‌ها برایشان پدید می‌آورد، مصاف بسیار زیبایی است که عقل آنان را برای غلبه بر نفس در مراحل دشوارتر زندگی تقویت می‌کند.

2-1-4مواجهه اخلاقمدار با طلاب در مدرسه

در کنار تاکید بر عنصر کرامت نفس، مواجهه اخلاق مداربا طلاب، بایسته دیگری است که مسئولان مدرسه (از خادم تا مدیر) به عنوان الگوی عملی اخلاق، به آن پایبند هستند. دروس اخلاق مدرسه وقتی با این کرامت نفس همراه می‌شود اثری دیگر در جان طلاب می‌نهد.

3-1-4حمایت اخلاقی از همسران طلاب

مدرسه به صورت گاه گاه، با دعوت از همسران طلاب و ارائه درس اخلاق‌های خاصی به آنان می‌کوشد تا خانواده آنان را با مسئولیت‌های طلبگی آن‌ها آشناتر و به این مسئولیت، متعهدتر کند. ارتباط با همسران و خانواده‌‌ها به این منظور انجام می‌گیرد که از شکاف شخصیتی بین طلاب و همسرانشان جلوگیری شود تا در نتیجه خانواده متعالتری داشته باشند.

نقش خانواده متعادل در ارتقای اخلاقی و حل برخی مشکلات اخلاقی در محیط خانواده بی نیاز از تبیین است.

تبصره: این طرح در برخی از سالیان گذشته اجرا شده و برای اجرای دائم آن محتاج امکانات بیشتر هستیم.

4-1-4دروس اخلاق

مدرسه در کنار برنامه‌‌های تحصیلی خود، درس اخلاق هفتگی را برای طلاب اجرا می‌کند. این برنامه به دو صورت

اختیاری و الزامی‌ اجرا می‌گردد. در بخش الزامی‌ یکی از اعضای شورای عالی مدرسه مباحث اخلاقی را به صورت

علمی‌ ارائه می‌دهد. دلیل الزامی‌ بودن آن علاوه بر جهت گیری علمی‌، پرداختن به مسائل طلاب مدرسه در برخی از جلسات است.

هر دو برنامه هرکدام هفته‌ای یک بار برگزار می‌گردد.

4-2 مشاوره

حضور مشاوران علمی‌ و اخلاقی در مدرسه موجب سلامت اخلاقی و انضباطی و آموزشی طلاب شده است.

3-4طرح کتابخوانی "بوستان کتاب"

از طرفی در حوزه تعطیلات ناخواسته‌ای وجود دارد که ایستادن در برابر آن‌ها نه در توان مدرسه نه به صلاح مدرسه است. از طرف دیگر یک طلبه‌ی موفق به آموزش‌های دیگری هم نیاز دارد که کتب درسی رایج آن را تأمین نمی‌کند و ارائه درس و کلاس جداگانه برای آن هم با مشکلات آموزشی و طولانی تر کردن دوره سطح، بر خلاف آرمان تحولخواهی است. جمع این مشکلات، مدرسه را به این نتیجه رساند که این نیاز ‌های طلاب را به جای ارائه درس، از طریق مطالعه الزامی‌ تامین کند.

در فرایند مطالعه‌ی الزامی‌، یک طلبه در دوره‌ی سطح، در زمان تعطیلات(دهه اول محرم و نوروز و ...) کتاب‌هایی را که از سوی مدرسه معرفی می‌شود مطالعه می‌کند و در پایان تعطیلات گزارشی از مطالعه کتاب را در نمونبرگ‌هایی که به همین منظور طراحی شده ارائه می‌کند و در امتحان کتاب مطالعه شده نیز شرکت می‌کند. برخی از کتاب‌های معرفی شده عبارتاند از: عاشورا، بر کدامین مصیبت باید گریست؟ درآمدی بر علم کلام، خدمات متقابل اسلام و ایران و ....

4-4 تبلیغ

تاکید بر تبلیغ به عنوان یک رسالت اصلی برای همه طلاب، از آرمان‌های مدرسه است. به همین منظور مدرسه طلاب را در تعطیلات غیرتبلیغی، با مهارت و دانش لازم برای تبلیغ آشناتر می‌کند و در تعطیلات تبلیغی به مناطق مورد نیاز اعزام می‌کند. مدرسه، حمایت از مبلغان اعزامی‌ و هدایت و پشتیبانی آنان را وظیفه خود می‌داند.

برنامه آموزش مهارت‌های تبلیغی در برخی از سال‌های پیش اجرا شده و امید است برای هر سال قابل اجرا باشد.

تذکر این مطلب را ضروری می‌دانیم که مدرسه جهت تشکیل پرونده تبلیغی و ارتباط با گروه‌‌های تبلیغی در راستای اعزام طلاب تلاش‌های لازم را انجام می‌دهد

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

ارسال نظر به عنوان میهمان
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
متن نمایش داده شده در تصویر زیر را تایپ کنید