دریافت کارنامه خام آزمون

مدرسه شهیدین

شهید بهشتی (قدس سره)

برنامه اولیه این مدرسه در سال 1341 هجری شمسی توسط شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی (قدس سره) با همفکری تنی چند از علمای حوزه علمیه از جمله حضرات آیات: مشکینی، ربانی شیرازی، حائری تهرانی و قدوسی رحمهم الله تدوین و در مدرسه منتظریه (حقانی) به اجرا گذاشته شد. از سال 1343 شهید بزرگوار آیت الله قدوسی (قدس سره) شخصا مدیریت مدرسه و اجرای برنامه را بر عهده گرفت و از این رهگذر روح تازه‌ای در مدرسه دمیده شد.

حمایت معنوی امام خمینی (قدس سره)، پشتیبانی مالی آیت الله العظمی میلانی (قدس سره) پشتوانه فکری شهید بهشتی (قدس سره)، مدیریت قاطع، تمام وقت و خالصانه شهید قدوسی (قدس سره) و همکاری بسیاری از علمای متعهد و انقلابی وقت حوزه با این مجموعه، مدرسه حقانی را در آن سال‌های پرخفقان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بسان روزنه ای از امید و دریچه‌ای به سوی نور در دیدگاه حوزویان و مؤمنان درآورده بود. 

بسیاری از فضلا و طلاب مدرسه در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب بر اثر روشنگری مسئولان و اساتید مدرسه، از هر فرصتی برای مبارزه با نظام منحط سلطنتی استفاده می‌کردند و هم اینان پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به پیروی از دو سرور و سالار خود شهید بهشتی و شهید قدوسی (رضوان الله علیهما) به خیل خدمت‌گذاران به نظام اسلامی پیوسته و در سنگرهای غالبا پر خطر، به تلاش و جهاد برای استحکام بخشیدن به نظام مقدس و نوپای اسلامی پرداختند و از این رهگذر 59 تن از آنان به فیض عظیم شهادت نائل آمدند که از میان آنان شهید محمد رضا انصاری اراکی از شهدای تظاهرات  19 دی قم در سال 1356، شهید ذبیح الله کرمی از شهدای عملیات مرصاد در مقابله با هجوم منافقین کوردل در سال 1367 و شهید سید محمد حسین نواب از شهدای برون مرزی انقلاب اسلامی در جبهه‌های بوسنی و هرزگوین در سال 1373 را، به دلیل خصوصیات زمانی و مکانی می‌توان نام برد.

یک سال و اندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همه سو نگری زعمای مدرسه، آنان را بر آن داشت که با فروکش کردن جوش و خروش ماه های اول پیشهید قدوسیروزی انقلاب، چند تن از دست پروردگان خود را مأمور ادامه کار و برنامه مدرسه نمایند. این مهم، چنانکه آنان می‌خواستند - گرچه نه در حدی که خود آنان می‌توانستند - تحقق یافت و مدرسه با رونقی در خور، در فضای ملکوتی جمهوری اسلامی راه خود را پی گرفت.

در سال 1363 و در زمانی که حدود دو سال از شهادت شهیدان عالی مقام بهشتی و قدوسی (رضوان الله علیهما) می‌گذشت، به دلیل مشکلاتی که برای ادامه کار در ساختمان مدرسه منتظریه پیش آمد، برنامه مدرسه تحت اشراف تنی چند از همفکران و همکاران شهید بهشتی و شهید قدوسی (رضوان الله علیهما) در این برنامه و مدرسه، به مکان دیگری منتقل شد و در سال‌های 1369 تا 1371 با عنایت ویژه مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای دام ظله العالی ساختمان فعلی و موجود مدرسه بنا گردید.

برنامه

از برکت اخلاص و خوش فکری شهید بهشتی و شهید قدوسی (رحمة الله علیهما) و همکاران آن دو بزرگوار، بسیاری از مواد و محتوای برنامه تنظیمی آنان، امروز فراگیر شده است و در مدارس حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه سراسر کشور به اجرا در می‌آید. برنامه‌های درسی و غیر درسی مدرسه - به صورت خلاصه - از این قرار است:

 1. آموزش

معاونت آموزش مدرسه عهده‌دار اجرای برنامه‌های درسی، شناسایی و جذب اساتید نخبه و کارآمد، مراقبت بر روند تحصیلی هر یک از طلاب، رسیدگی به تأخیر یا غیبت خواسته یا ناخواسته آنان، و همچنین حل و فصل مشکلات درسی و رفع اشکالات طلاب، از جمله مسئولیت‌های این معاونت می‌باشد. قابل ذکر است که بیشتر اساتید مدرسه را طلاب فاضل و دانش‌آموختگان همین مدرسه تشکیل می‌دهند.

مباحثه که از دیر زمان جزء لا ینفک برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه بوده است در این مدرسه مورد تاکید ویژه است و بر مباحثات طلاب به گونه‌ای نظارت نیز صورت می‌گیرد.

امتحانات هفتگی از دروس بنیادی برنامه نیز از امور مورد اهتمام این مدرسه بوده است که همچنان برگزار می‌گردد.

 2. تهذیب

رسیدگی به وضعیت اخلاقی طلاب همواره از دغدغه‌های اصلی زعمای حوزه‌های علمیه و بنیان‌گذاران این مدرسه بوده است. معاونت تهذیب، مسئولیت رسیدگی به این مهم را بر عهده دارد و آنچه در توان دارد را در این راستا به کار می‌گیرد. همچنین، دعوت از اساتید صاحب نفس و اثرگذار حوزه برای درس‌های هفتگی اخلاق، از وظایف این معاونت است.

 3. پژوهش

پژوهش از برنامه‌های مدرسه است و طلاب موظفند در طول سال تحصیلی، پیرامون موضوعاتی متناسب با پایه درسی و علمی خود، زیر نظر و با رهنمود اساتید مرتبط، به پژوهش بپردازند. معاونت پژوهش همه ساله کلاس‌هایی به منظور آشنا کردن طلاب با اصول، روش‌ها و مهارت‌های تحقیق و پژوهش برگزار می‌کند.

نمودی از موفقیت طلاب مدرسه در امر پژوهش، کسب رتبه اول «مدرسه برتر با بیشترین آثار ارسالی» و رتبه دوم «مدرسه برتر با بیشترین آثار برگزیده» در نخستین جشنواره علامه حلی در سال 1388 بوده است.

 4. زبان

طلاب پایه های 1 تا 6 علاوه بر گذراندن مواد درسی عمومی حوزه، موظف به شرکت در برنامه ویژه زبان (عربی در سه سال اول و انگلیسی در سه سال دوم) می‌باشند. آموزش زبان، بیشتر در تابستان‌ها به صورت متمرکز و در مکانی خارج از قم صورت می‌گیرد و در خلال سال تحصیلی در حدی که خوانده‌های تابستان فراموش نشود، ادامه می‌یابد.

علاوه بر این که چندی است تدریس در اکثریت قریب به اتفاق کلاس‌های زبان مدرسه در هر دو بخش عربی و انگلیسی توسط فارغ‌التحصیلان همین برنامه صورت می‌گیرد، تنی چند از فضلای زبان‌دان مدرسه از سال‌ها پیش تاکنون فعالیت‌های چشم‌گیر و مؤثری در تبلیغ احکام و مبانی دین و تبیین ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی در عرصه‌های برون‌مرزی داشته و دارند که شرح حال آن‌ها مجال ویژه‌ای می‌طلبد.

از برکات برنامه زبان مدرسه تأسیس «پایگاه اینترنتی تبیین معارف اسلامی به زبان انگلیسی» است که توسط زبان‌آموختگان مدرسه مقدمات آن فراهم گردیده و بیش از 2500 مقاله بدین منظور - به زبان انگلیسی- تهیه شده است که ان‌شاء‌الله به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

 5. تبلیغ

فعالیت تبلیغی طلاب محترم در فرصت‌های تبلیغی، همواره مورد تشویق، تأکید و حمایت مسئولین مدرسه بوده است و طلاب مدرسه از هر فرصتی برای پرداختن به این وظیفه مهم به صورت فردی و گروهی استفاده می‌کنند. گزارش بخشی از فعالیت‌های تبلیغی طلاب محترم توسط معاونت تبلیغ جمع‌آوری و تنظیم شده است که طلاب مبلغ می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

از جمله اقدامات تبلیغی - پژوهشی طلاب این مدرسه، تهیه و تدوین 5 حلقه لوح فشرده صوتی - تصویری «نور احکام» است که با همکاری و امکانات «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» تکثیر، به چندین زبان خارجی ترجمه و به عنوان پرمخاطب‌ترین نرم افزار علمی - مذهبی در سطح وسیعی در داخل و خارج کشور توزیع شده است.

 6. راه مطهر

پرداختن به آثار استاد شهید آیة الله مطهری (قدس سره) همواره مورد تأکید مسئولان این مدرسه بوده است و بسیاری از طلاب مدرسه در برنامه‌های مدون، از برکات این مشعل نورانی بهره‌مند می‌گردند.

 7. دوره فقه و اصول

برنامه مدرسه هیچگاه محدود به مقطع شش ساله عمومی نبوده و همواره افق‌های بلندتری در چشم‌انداز مسئولان مدرسه بوده است. بر این اساس، از سال‌ها پیش دوره فقه و اصول در دو مقطع سطوح عالیه و خارج، در مدرسه برقرار است و دستاورد‌های مثبت و دلگرم کننده‌ای داشته است. توضیح این برنامه در ادامه خواهد آمد.

طلاب و فضلای عضو این دوره در تابستان‌ها، در برنامه‌ای به نام «ثقلین» با همکاری اساتید ممتاز و مجرب، راه دفاع از مذهب برحق جعفری و مقابله با تبلیغات سوء فرقه‌های باطل و مدعی اسلامیت را، می‌آموزند.

 امکانات

الف) کتابخانه

کتابخانه این مدرسه با دارا بودن فضای مناسب و منابع مطلوب با بیش از 12.000 عنوان و نزدیک به 20.000 جلد کتاب، از بهترین کتابخانه‌های مدارس حوزه شناخته شده است که به ارائه خدمات به طلاب مدرسه و غیر آنان می‌پردازد. عملکرد مثبت این کتابخانه موجب شده است که مدرسه شهیدین در سال 1388 به عنوان «مدرسه برتر در ارائه خدمات کتابخانه‌ای به طلاب» در حوزه علمیه قم شناخته شود.

 ب) واحد کامپیوتر

این واحد با هدف تسهیل و تسریع در پژوهش های علمی - تبلیغی طلاب با در اختیار گذاشتن 11 دستگاه کامپیوتر، خدمات رایانه ای گوناگونی را به کاربران ارائه می‌کند.

ج) فضا و امکانات ورزشی

طلاب ارجمند مدرسه همواره به ورزش توصیه می‌شوند و در حد میسور فضا و امکانات ورزشی برای آنان فراهم شده است.

 د) فعالیت‌های فوق برنامه

برگزاری مراسم جشن و عزاداری به مناسبت اعیاد و وفیات، برگزاری اردوهای سالیانه به مشهد مقدس و مناطق جنگی و اردوهای موردی دیگر به اماکن زیارتی و تفریحی، با اهتمام معاونت فرهنگی و امور داخلی و همکاری و هماهنگی «واحد بسیج طلاب» از جمله این فعالیت‌ها است.

 همکاری طلاب مدرسه در اداره امور مدرسه

از جمله برنامه‌های تربیتی مدرسه از آغاز تاکنون، به کارگیری طلاب در اداره امور مدرسه است. طلاب عزیز مدرسه با سازماندهی معاونت‌های محترم، به صورت تحسین‌برانگیزی به همکاری در امور مختلف مدرسه می‌پردازند. این همکاری‌ها - بی شک - تأثیر به سزایی در رشد و بالندگی توان مدیریتی طلاب عزیز خواهد داشت.

آمار

آمار طلاب مدرسه در حال حاضر به این شرح است:

طلاب پایه یک تا شش: 170 نفر

طلاب دوره فقه و اصول: 72 نفر (شامل 55 نفر در سطوح عالیه، 5 نفر در دوره خارج1 و 12 نفر در دوره خارج2)

جمع کل طلاب مدرسه: 242 نفر

تذکر مهم:

معرفی مدرسه شهیدین به شرح فوق، به این معنا نیست که لزوما این مدرسه بر سایر مدارس، مزیت و برتری دارد. مسئولان این مدرسه اذعان دارند که ممکن است در حوزه علمیه قم یا دیگر حوزه ها، مدارس دیگری باشند که از این مدرسه موفق تر و دست‌اندرکاران محترم آن، دست‌آوردهای علمی - تربیتی بیشتر و بهتری داشته باشند.

برنامه آزاد نظام مند سطح ۲

گزینش

  • ملاکها:

  1. انگیزه کافی برای خوب خواندن سطح ۲
  2. تعهد به ضوابط برنامه
  • پذیرش هر پایه، ۲۰ نفر

برنامه

  • با توجه به کثرت دروس برنامه نظام جدید و تقطیع مباحث مرتبط با هم در آن، دروس، ترجیحاً در قالب نظام قدیم برگزار می‌شود.
  • حداقل برنامه الزامی در موضوع فقه و اصول در هر سال، شرکت در یک درس فقه و یک درس اصول و درس راهنمای این دو به همراه اقتضائات این درس‌ها (ازقبیل پیش‌مطالعه- مطالعه- مباحثه- انجام مراجعات و تکالیف محوّله و...) است. البتّه پیشنهاد می شود اعضای دوره به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دوره سطح را طیّ چهار سال به اتمام برسانند.
  • برنامه دروس اصلی پایه هفتم – براساس نظام قدیم آموزشی– به این شرح است: ۱. مکاسب محرمه ۲. قطع و ظن رسائل ۳. بدایة الحکمه.

دروس اصلی

  • هر گروه بحثی، می‌تواند برای هر یک از دروس، استادی را به مدرسه معرّفی کند تا پس از تأیید مدرسه، در درس آن استاد شرکت کند.
  • هر درس حداقل با یک گروه بحثی سه نفره قابل تشکیل است.
  • در صورتی که حداقل سه گروه بحثی در درس یک استاد، مشترک باشند و مایل باشند که جلسات درس استاد در مدرسه تشکیل شود و استاد مربوط نیز با این امر موافق باشند، مدرسه تلاش خواهد کرد که مدرس مناسب در اختیار این درس قرار گیرد، و شرکت افراد خارج از برنامه در درس، منوط به موافقت استاد و نیز تأیید مدرسه، پس از اخذ تعهدات لازم است.

دروس راهنما

  • برای یک درس فقه و یک درس اصول، هرکدام، دو جلسه راهنمای یک ساعته یا یک جلسه ۲ ساعته در هفته برگزار می‌شود.
  • درس راهنما ترجیحا در مدرسه برگزار می شود.

برخی ضوابط

  • مقاله نویسی: طلاب عضو برنامه سالانه موظف به نگارش حداقل یک مقاله علمی خواهند بود.
  • پنجشنبه ها: تمام اعضای دوره موظفند صبح روزهای پنچشنبه جهت برنامه‌های مشترک (مانند نشستهای علمی، مقاله نویسی، دروس هفتگی و ... ) در مدرسه حضور داشته باشند مگر برای انجام کارهای اداری ضروری به مقدار دو ساعت با هماهنگی قبلی.
  • حضور و غیاب: یک نفر از هر گروه بحثی، متصدی ثبت حضور و غیاب اعضای گروه در درس‌ها و مباحثات خواهد بود.
  • امتحانات: امتخانات کتبی یا شفاهی، به صورت هفتگی برگزار می شود.

مزایا

  • آزادی عمل طلاب در انتخاب استاد دروس اصلی
  • برگزاری کلاس‌ راهنما
  • درس اخلاق هفتگی
  • کمک هزینه تحصیلی
  • کتابخانه تخصصی فقه و اصول و اتاق رایانه
  • حجره در صورت امکان
  • برگزاری دوره ثقلین(برنامه ای است که در تابستان ها بر اساس نیازهای عقیدتی روز و حول محور قرآن و حدیث به صورت حضوری یا غیر حضوری برگزار می شود).
  • تشکیل کلاس‌های آموزش کامپیوتر، کارگاه مقاله نویسی و زبان(برای متقاضیان).
  • فضا و امکانات ورزشی

امکان ادامه تحصیل در مقطع خارج این مدرسه در صورت موفقیت در مصاحبه ورودی.

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

ارسال نظر به عنوان میهمان
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
متن نمایش داده شده در تصویر زیر را تایپ کنید