دریافت کارنامه خام آزمون

مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله: «در درون این حوزه بزرگ باید یک حوزه کوچک ایجاد کنیم که در آن مجتهدین مطلق پرورش یابند؛ من این طرح را برنامه حوزه در حوزه نام‌گذاری می‌کنم. برنامه ما این است که در حد تخصص در حد مجتهد پروری برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم تا بتوانیم مجتهد مطلق پرورش دهیم نه مجتهد متجزی بلکه مجتهدی که بتواند تمام مسائل فقهی را حل‌ و فصل کند تا در اختیار جامعه هدف قرار دهد ... امروز ما تصمیم بر این داریم که از عدد کمی شروع کنیم و آنها را به مرحله اجتهاد برسانیم و سپس گسترش دهیم ... در این مدرسه ما به دنبال آن هستیم که تمام هزینه‌های این طلاب را بپردازیم و اساتید قوی و بزرگی را برای آموزش آن‌ها انتخاب کنیم تا بتوانیم این مجتهدین را به جامعه فقه و اصول تحویل دهیم»

نقش روحانیت شیعه در گسترش، دفاع و حفظ و تعمیق این مذهب حق بر کسی پوشیده نیست. هم چنین شکی نیست با گسترش دانش بشری و پیشرفت‌های جوامع، دایره نفوذ مذهب به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده و به همان تناسب وظیفه روحانیت نیز سنگین‌تر شده است.

مسائل و مشکلاتی که مذهب، امروز باید در آنها اظهار نظر کند و یا شبهات موجود را رفع کند بسیار گسترده‌تر از سابق است. علاوه که برخی فرهنگ‌ها از سمت دشمنان اسلام، به صورت عمدی،‌ فرهنگ ناب اسلام و تشیع را مورد هجمه قرار داده است.

طلبه امروز، باید علاوه بر فراگیری دانش‌های مرسوم در حوزه‌های علمیه، با علوم و دانش‌های دیگری نیز آشنا شده و حتی در برخی از آنها متبحر شود و گرنه قادر به انجام مسئولیت خود نمی‌باشد.

نقص بزرگی که در این بین احساس می‌شود فقدان برنامه‌ای جامع و کامل برای تربیت طلبه است. و به همین علت بسیاری از طلاب، به سردرگمی، ضعف انگیزه، روزمرگی، خستگی و بی ثمری دچارند.

ضرورت:

با توجه به اصول و نکات پذیرفته‌شده ذیل، ضرورت و اصول ناظر به اهداف و نتایجی که در پی می‌آید تدوین برنامه‌ای جامع و کامل با در نظر گرفتن اهداف، نیاز و شرایط موجود، امری تردید‌ نا‌پذیر است:

1. اجتهاد به عنوان راه منحصر به فرد تولیددانش دینی و پاسخ‌گویی به نیاز‌های انسان و اجتماع معاصر و جامعه دینی ؛

2. ضرورت پاسخ‌گویی علمی ـ اجتهادی و ضابطه‌مند به مسائل و نیازهای بشری در حوزه‌های فردی و نظامهای اجتماعی از سوی عالمان دین؛

3. انحصار تأمین نیروی انسانی کارآمد برای ساحت های مختلف دینی به فارغ‌التحصیلان نظام آموزشی حوزه علمیه؛

4. ضرورت توسعه فرهنگ تحقیق و نوآوری در چرخه‌ی آموزش برای نهادینه‌شدن تولید دانش (به عنوان یک امر ضروری) ؛

5. افزودن پاره‌ای از دانش‌ها و مهارت‌های ضروری در برنامه‌های آموزشی سطح2 حوزه‌های علمیه؛

برنامه‌ای که بتوان با اجرای آن:

  1. طلبه‌ای تربیت کرد که قابلیت تحقیق و پژوهش در رشته‌های مرتبط با مذهب را داشته باشد.
  2. به مقدار کافی از سایر رشته‌های مرتبط با مذهب اطلاع داشته باشد.
  3. سردرگمی طلبه را برطرف کرده تا بتواند با دید باز و از روی انگیزه یکی از شاخه‌های مرتبط با مذهب را انتخاب کرده و در آن فعالیت کند.
  4. خستگی طلبه را برطرف کرده نه اینکه خود عاملی برای خسته کردن طلبه باشد. بنابراین باید شرایط موجود تحصیل و برنامه‌های مرسوم حوزه در آن در نظر گرفته شده باشد. هم چنین شرایط متعارف زندگی شخصی نیز در آن لحاظ شده باشد.

اهداف:

1. زمینه‌سازی برای:

الف) تربیت عالمان توان‌مند در عرصه‌ی پژوهش‌های فقهی و اصولی؛

ب) آموزش و تربیت مدرسان و مربیان آموزشی و پژوهشی کار‌آمد برای هدایت طلاب جوان درعرصه‌ی فقه و اصول؛

2. فرهنگ‌سازی تحصیل عمیق(علم محوروپژوهش محور)؛

3. تاکید بر بازخوانی روش های اصیل حوزه در آموزش وپژوهش فقه و اصول؛

4. ایجاد روش‌ها و شیوه‌های کار‌آمد در عرصه‌ی آموزش و پژوهش فقه و اصول؛

5. تقویت عواطف مورد نیاز عالمان دین از قبیل احساس مسولیت در مقابل دین وجامعه دینی وکار جمعی.

سیاست‌ها:

1. صیانت و پاسداری از سنت‌های حوزه‌های علمیه شیعه مانند:

الف) اهتمام به اهداف معنوی و اخلاقی تعلیم و تعلم؛

ب) اهتمام به جایگاه علم، تحقیق و تفقه؛

ج) تأکید بر شیوهای آموزشی مفید و کار‌آمد مانند پیش‌مطالعه و مباحثه.

2. اهتمام به امر تربیت در کنار آموزش و پژوهش؛

3. اتخاذ نگرش اجتهادی در آموزش فقه و اصول؛

4. استفاده‌ی مطلوب از روش‌ها و فناوری‌های نو در امر آموزش و پژوهش؛

5. استفاده از اساتید کیفی، خلاق، و با انگیزه؛

6. جذب و گزینش طلاب مستعد و با انگیزه نسبت به دانش پژوهی؛

7. ارائه‌ی مشاوره‌های علمی روش‌مند و متناسب به طلاب.

بستر اجرای طرح:

اجرای این طرح در محدوده آغاز دوره سطح تا ابتدای درس خارج است. بنابراین پایبندی به کلیت برنامه تحصیلی حوزه در این محدوده لازم است.

بخش اول: آموزش

آموزش صحیح، عمیق، هدفمند، پویا و فعال لازمه قطعی رسیدن به اهداف پیش گفته است. بدون آموزش تربیت مجتهد مطلق امکان پذیر نخواهد بود.

چهار رکن مهم در آموزش عبارتند از:

1. طلاب

2. دروس

3. اساتید

4. مدیریت و نظارت

دروس:

مطابق اهداف و سیاست‌های پیش گفته برنامه‌های مدرسه به دو بخش اصلی و جنبی تقسیم شده‌اند.

برنامه اصلی:

جدول 8: دروس اصلی

پایه

درس اول

درس دوم

درس سوم

هفتم

رسائل (قطع و ظن)

مکاسب (محرمه)

فلسفه (آموزش فلسفه)

هشتم

رسائل (برائت)

مکاسب (بیع)

فلسفه (آموزش فلسفه 2)

نهم

رسائل (احتیاط و تعادل و تراجیح)

رسائل (استصحاب)

مکاسب (شروط متعاقدین)

دهم

کفایه

مکاسب (خیارات)

نهایه 1

یازدهم

کفایه

مکاسب (ماهیت عیب)

نهایه 2

دوازدهم

کفایه

خارج فقه

کلام

با توجه به نکات پیش گفته، و نکاتی که ذکر خواهد شد چرایی تنظیم برنامه مذکور، روشن خواهد شد.

  1. در هر پایه فقط دو درس اصلی در نظر گرفته شده است. طلبه موظف است هر دو درس اصلی را مطالعه کامل و مباحثه کند و در کلاس‌های مشاوره مربوط به آن شرکت کند. وجود فقط دو درس اصلی در هر سال باعث می‌شود طلبه خسته نشده و برنامه ریزی کامل و دقیقی برای سایر امور درسی و خانوادگی و شخصی خود داشته باشد.
  2. برگزاری کلاس برای تمامی قسمت‌های کتب درسی موجود. یکی از ضعف‌های اصلی برنامه‌ها زیادتر بودن محدوده درسی از ساعات درسی است که باعث می‌َشود حجم قابل توجهی از هر بخش بدون درس گرفتن رها شود. با توج به برنامه مذکور، طلبه در تمامی قسمت‌های کتب درسی موجود در کلاس حاضر می‌شود.
  3. اهمیت دادن به فلسفه. یکی از دروس مصوب در این سطح فلسفه است که متاسفانه در بسیاری از موسسات فقه و اصول به آن اهمیتی داده نمی‌شود. علاوه که وجود آن در برنامه مصوب مرکز مدیریت، در ذهن طلبه ایجاد دغدغه می‌کند. جا دادن درس فلسفه در برنامه، مشغولیت ذهنی طلبه را برطرف کرده و این درس مهم نیز در حدی که در این سطح نیاز است خوانده می‌شود.
  4. اهمیت به کلام. در اهمیت علم کلام هم نسبت به خود طلبه و هم نسبت به وظایفی که بر عهده دارد شکی نیست. اما متاسفانه در برنامه‌های موجود حوزه این درس مهم به فراموشی سپرده شده است و غیر از چند کتاب مختصر که در دوره مقدمات خوانده می‌شود طلبه آشنایی دیگری با علم کلام نخواهد داشت. جا دادن کلام در برنامه درسی، پاسخ به یکی از مهم‌ترین نیازهای یک طلبه است.
  5. برنامه جنبی:

    نکته اساسی در تدوین برنامه‌های این بخش، در نظر گرفتن نیاز طلبه مطلوب مطابق اهداف موسسه است.

    1. اهمیت به قرآن و حدیث. در برنامه‌های موجود حوزه، طلبه با قرآن و حدیث بیگانه است. هم چنین حجم برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این سطح معمولا اجازه پرداختن به قرآن و حدیث را به طلبه نمی‌دهد.
    2. آشنایی با احکام و قواعد فقهیه
    3. رجال به عنوان یکی از علوم مهم و کاربردی در فقه و اصول که متاسفانه در حوزه مورد غفلت واقع شده در برنامه گنجانده شده است.
    4. طلبه با شروع کتاب مکاسب، با سایر ابواب فقهی بیگانه می‌َشود و در درس خارج نیز مشخص نیست به این کتب بپردازد. لذا کتبی مثل طهارت و نماز و روزه در برنامه در نظر گرفته شده است.
    5. هم چنین کارگاه‌های متعددی برای طلاب در نظر گرفته شده است که هدف از آنها افزایش مهارت‌های عملی مورد نیاز طلاب است.
     اساتید:

    اساتید مدرسه به دو بخش استاد درس و استاد مشاور تقسیم می‌شوند. برخی مولفه‌های مد نظر در انتخاب اساتید عبارتند از علمیت کافی و عمیق، اخلاق مداری، انگیزه قوی و صحیح و روحیه با نشاط و فعال.

    هم چنین با توجه به ماهیت کلاس‌های مشاوره (بحث و پرسش و پاسخ) اساتید مشاور، از طلاب فاضل و جوان انتخاب شده‌اند که علاوه بر علمیت کافی، روحیه بحث و پرسش و پاسخ نیز در آنها بیشتر باشد.

    اکثر اساتید مدرسه، از فارغ التحصیلان موسسات مختلف فقهی و اصولی می‌ّباشند که به طور کامل با فضای موسسات تخصصی فقه آشنایی دارند.
  6.  مدیریت و نظارت آموزشی:

    با توجه به لزوم و اهمیت نظارت مستمر و فعال با هدف آگاهی و بررسی اوضاع درسی و تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و ... و اتخاذ تصمیمات مناسب از جمله: شناسایی و رفع مشکلات مختلف طلاب، کمک در برنامه‌ریزی‌های تحصیلی و خانوادگی و ...، تشویق و تنبیه و ... مدرسه به موارد زیر اقدام کرده است:

    الف) ثبت مطالعات و مباحثات

    مدرسه فرمی را جهت ثبت مطالعات و مباحثات طلاب محترم، به تفکیک درس و روزهای هفته طراحی کرده و به صورت آنلاین در سایت قرار داده است.

    این فرم‌ها توسط طلاب به صورت منظم تکمیل می‌َشود و نتایج آن توسط معاونت آموزش به طور کامل پالایش و بررسی شده و تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌گردد.

    ب) انتخاب نمایندگان طلاب:

    برای هر پایه، با مراجعه به آرای طلاب محترم، نماینده‌ای انتخاب شده‌ است که هدف از آن، علاوه بر ارتباط دائم و مستمر بین معاونت آموزش و طلاب، مشارکت طلاب در برنامه‌های علمی، تربیتی و پژوهشی و حفظ نشاط و نظم مجموعه است.

    هر هفته یک جلسه با حضور تمامی نمایندگان طلاب و معاونین مدرسه جهت رصد برنامه‌ها، بررسی مشکلات، انتقال مطالب و ... برگزار می‌گردد.

    ج) نظارت بر نظم

    توجه به نظم اهمیت ویژه‌ای از نظر مدرسه دارد لذا مدرسه نظم و حضور طلاب در برنامه‌ها را به صورت جدی و دقیق پیگیری می‌کند.

    فرم‌های حضور و غیاب بعد از ثبت در سایت توسط نماینده هر پایه، به صورت کامل بررسی شده و چنانچه طلبه‌ای بیش از حد مجاز غیبت داشته باشد (هشت درصد کلاس‌های هر هفته) فرم تذکر دریافت کرده و در شورای آموزش نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    د) نظارت بر فعالیت علمی

    اساتید مشاور، در هر جلسه مشاوره آمادگی، نشاط، مقدار فعالیت و نوشته‌های طلاب محترم را ارزیابی کرده و در فرم مخصوصی ثبت می‌کنند.

    این فرم‌ها به صورت کامل توسط معاونت آموزش بررسی شده و اقدامات مقتضی معمول می‌گردد.

    ه) جلسات منظم با طلاب

    معاونت آموزش برای ارتباط مستقیم و بررسی اوضاع مدرسه، جلسات منظمی را با هر پایه برگزار می‌کند که نقش مهمی در نظارت دقیق بر اوضاع مدرسه دارد.

    در این یک ماه، دو جلسه با هر پایه توسط معاونت آموزش برگزار شده است.

    و) تربیت مدرس

    تجربه فضای تدریس، مشاوره و نظارت علمی، تاثیر عمیقی در پرورش و تربیت طلاب محقق و مجتهد دارد.

    مدرسه با هدف در اختیار گذاشتن چنین تجربه‌ای برای طلاب، همکاری بین مدرسه و سایر مراکز آموزشی و تربیت و جذب طلاب برای پذیرش سال‌های آینده در مدرسه اقدام به رایزنی‌های متعددی با مدارس دوره مقدمات کرده است تا از ظرفیت طلاب مستعد که ضمن برخورداری از علمیت کافی، توانایی تدریس یا مشاوره و نظارت علمی را دارند استفاده شود.

    در همین راستا و بعد از رایزنی‌های متعدد مدرسه تخصصی فقه، تعدادی از طلاب مدرسه هم اکنون به تدریس یا مشاوره و نظارت علمی در مدارس حقانی و معصومیه مشغول شده‌اند.

    ز) برقراری ارتباط بین اساتید درس و اساتید مشاور

    با توجه به پیوند عمیق کلاس درس و کلاس مشاوره، لزوم ارتباط منسجم و منظم بین استاد درس و استاد مشاور روشن و مبین است.

    بر همین اساس معاونت آموزش نسبت به برنامه ریزی و برقراری جلسات منظم بین استاد درس و استاد مشاور همان درس اقدام کرده است که اثرات آن در بالا بردن کیفیت کلاس‌های درس و مشاوره مشهود است.

    ح) جلسات هماهنگی بین معاونین

    از آنجا که هماهنگی بین معاونت‌های مختلف مدرسه نقش بسیار مهمی در انسجام و موفقیت برنامه‌ها دارد لذا هر هفته یک جلسه بین معاونین محترم مدرسه برگزار می‌َشود که در آن امور جاری، طرح‌های آینده و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    بخش دوم: پژوهش

    در نگاه ما «اجتهاد» و «پژوهش» از یک جنس و مقوله می‌باشند. زیرا هر دو کشف مسئله‌ی مجهول با کمک گرفتن از معلومات است که چون نیاز به تلاش دارد به آن اجتهاد و چون نیاز به واکاوی و تتبّع دارد به آن پژوهش گفته می‌شود. از این رو پرورش مجتهد مطلق، همان تربیت پژوهشگر مطلق است.

    اولین گام این بود که چشم‌انداز و سندراهی برای تربیت پژوهشگران که به تعبیر دیگر مجتهدان مطلق هستند ترسیم شود. طی جلساتی متعدد با حضور برخی مسئولین و اساتید محترم این امر مهم پیگیری شد و سندی در حال تهیه است که به برخی از مواد آن اشاره می‌کنیم:

    معاونت پژوهشی مدرسه تلاش دارد برنامه‌های خود را در دو بخش زیر سامان دهد:

    ۱. آموزش پژوهش

    در این بخش، آموزش مهارت‌های مقدماتی پژوهش، آموزش مهارت‌های اصلی پژوهش و نهادینه کردن اخلاق پژوهشی، سه هدف اصلی ماست. البته در قسمت مهارت‌های مقدماتی بیشتر از اینکه رویکرد تأسیسی داشته باشیم رویکرد تکمیلی و قضایی (اقض ما فات کما فات) داریم و در قسمت آموزش مهارت‌های اصلیِ پژوهش ـ به لطف خداوند منّان ـ دو محور کاری را دنبال خواهیم کرد.

    محور اول، آموزش مهارت‌ها به صورت مستقیم از طریق برگزاری کارگا‌ه‌ها و بسته‌های مهارت‌افزایی خواهد بود.

    محور دوم، آموزش مهارت‌ها به صورتِ «پژوهش ضمن تحصیل» خواهد بود. در این محور تلاش خواهیم کرد که درس‌های رسائل، مکاسب و کفایه با همکاری اساتید راهنما با نگاه و رویکرد پژوهشی فرا گرفته شوند. موفقیت در این محور سبب خواهد شد که طلاب به صورت محسوس و تطبیقی ثمره مهارت‌های پژوهشی را لمس کنند و از فراگیری آنها لذت ببرند.

    ۲. فعالیت‌های پژوهشی

    در این بخش، موارد زیر از چشم‌اندازهای معاونت پژوهشی است:

    ü      تأسیس مجله فقهی پژوهشی

    ü      راه‌اندازی فعالیت‌های مجازی پژوهشی (به عنوان زیر مجموعه‌ای از سایت اصلی مدرسه)

    ü      برگزاری نشست‌های علمی پژوهشی، بازدیدها و اردوها

    در طی یک ماه اخیر یازده جلسه با موضوع «آموزش پژوهش ‌محور» با حضور مسئولین و دست‌اندرکاران امر پژوهش برگزار شده است. یکی از بحث‌های مهمی که در این جلسات مورد بررسی و کاوش قرار گرفت چگونگی نظام‌دهی کلاس‌های اصلی و مشاوره به سمت رویکرد پژوهش‌محور بود.

    لازم به ذکر است که این جلسات هم‌چنان به صورت هفتگی با راهبری استاد معظم حجت السلام و المسلمین زارعیزید عزه در حال برگزاری است. امیدواریم به لطف خدواند متعال بتوانیم در آینده نزدیک، آیین‌نامه شفاف و عملی برای کلاس‌های مشاوره تهیه کنیم.

    هم چنین نشستی توجیهی با اساتید مشاور با حضور استاد زارعی زید عزه تشکیل شد تا اساتید مشاور در جریان کار قرار بگیرند و به صورت منظم برای هر جلسه از کلاس‌ مشاوره خود «کاربرگ تحقیق» تهیه کنند.

    در هر کار برگ، اساتید مشاور با توجه به تسلطی که به متن دارند و با نگاه پژوهشی، مسایل مهم هر جلسه درس را از دل متن بیرون کشیده و از زاویه‌ای خاص مورد پرسش قرار می‌دهند.

    طلاب نیز موظف هستند پس از دریافت کاربرگ‌ها، در بیرون از کلاس به تتبّع و فکر بپردازند و نتیجه آن را به صورت مکتوب در جلسه بعد به استاد تحویل دهند. استاد مشاور پس از مطالعه مکتوبات طلاب، علاوه بر بررسی پاسخ‌ها در جلسه بعد، گزارش ارزشیابی این تحقیقات کلاسی را به معاونت پژوهش ارایه می‌دهد.

    بخش سوم:‌ فرهنگی

    با توجه به اینکه هدف مدرسه تربیت طلاب است بنابراین بخش‌ تهذیب و فرهنگی از مهم‌ترین واحد‌های فعال در مجموعه است.

    اهم فعالیت‌های انجام گرفته توسط معاونت فرهنگی مدرسه به این شرح می‌ّباشد:

    1. برگزاری جلسات اخلاق

    جلسات اخلاق هر هفته پنج شنبه به مدت یک ساعت سخنرانی و بیست دقیقه به صورت پرسش و پاسخ با حضور استاد ادب و اخلاق حضرت آیت الله تحریری (دامت برکاته) برگزار شده است، از آنجایی که بزرگان اخلاق به استمرار شرکت در درس اخلاق یک استاد سفارش می‌کنند، سه هفته در محضر معظم له بودیم.

    هم چنین با توجه به اهمیت بسیار بالای تهذیب نفس و اخلاق برای طلبه، از استاد معظم حضرت حاج آقای غفاری درخواست شده است که هر هفته چهارشنبه‌، بعد از نماز ظهر و عصر، محفل انس با طلاب در موضوعات تربیتی و اخلاقی داشته باشند که تا کنون یک جلسه از آن برگزار شده است.

    2. کلاس‌های مهارت افزایی تبلیغ

    با توجه به نزدیکی ایام تبلیغی دهه محرم و اهمیت فعالیت‌های تبلیغی، قرار بر این شد برنامه‌های جنبی مدرسه تا فرارسیدن ایام محرم، به مهارت افزایی تبلیغ اختصاص یابد.

    کلاس‌های مهارت افزایی تبلیغی هر هفته پنج شنبه به مدت یک ساعت سخنرانی استاد و ده دقیقه به صورت پرسش و پاسخ برگزار شده است. در این خصوص سعی بر آن بوده تا از اساتید متخصص فن خطابه و متبحر در امر تبلیغ دعوت بعمل آید که در همین راستا از حجج الاسلام و المسلمین استاد طالبی، استاد برادران، استاد کفیل دعوت به عمل آمده است.

    3. برگزاری مراسم شهادت اهل بیت علیهم السلام

    یکی از سیاست‌های مهم مدرسه، اهتمام بر دایر بودن برنامه‌های درسی در ایام تحصیلی است و لذا حتی در ایامی که برنامه‌های حوزه تعطیل است، برنامه‌های درسی مدرسه برقرار است. با در نظر گرفتن این مهم و لزوم تعظیم شعائر و توجه به مراسمات دینی، در ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام یک ساعت روضه عمومی در مدرسه برگزار می‌شود که همه طلاب در این مراسم شرکت می‌کنند. به این ترتیب همگی از فیض روضه اهل بیت علیهم السلام برخوردار شده و فقط یک ساعت از برنامه‌های درسی تعطیل می‌َشود.

    و به همین ترتیب،‌ در روز شهادت امام جواد و امام باقر علیهما السلام برنامه سخنرانی و ذکر مصیبت برپا شد.

    4. برگزاری نماز جماعت در مسجد مدرسه

    5. فضاسازی در محیط مدرسه با نصب بنر و پوستر و ... با موضوعات روایات وکلام بزرگان علماء و شهداء

    6. فعالیت بخش مشاوره

    بخش مشاوره با حضور دو نفر از اساتید مجرب و متخصص در موضوعات مختلف تحصیلی، ازدواج، زندگی، وسواس، کنترل هیجانات، اختلالات و ... به طلاب محترم مشاوره می‌دهد.

    اساتید محترم طبق جدول زمانی مشخص شده‌ای طلاب خدمت اساتید محترم مشاوره حضور پیدا می‌کنند.

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

ارسال نظر به عنوان میهمان
0 کاراکتر
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید
متن نمایش داده شده در تصویر زیر را تایپ کنید